زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

اخلاق پزشکی‌ (کتاب)





«اخلاق پزشکی»، تالیف آقای نعمت الله یوسفیان، نگاشته‌ای به زبان فارسی و پیرامون مباحث اخلاقی در حوزه پزشکی است. سال تالیف این اثر و انگیزه مؤلف از تالیف آن، گزارش نشده است.


۱ - ساختار کتاب



کتاب، شامل ۱۶ درس است.

۲ - گزارش محتوا



کلیات اخلاق پزشکی، مبانی اخلاق پزشکی، بایسته‌های اخلاق پزشکی، اخلاق در آموزش پزشکی، اخلاق در پژوهش‌های پزشکی، اخلاق در درمان پزشکی، آسیب شناسی اخلاق پزشکی و آداب و اخلاق عیادت، عنوان‌های این سلسله دروس است.
و به طور کلی در این سلسله دروس، مباحثی همانند اخلاق پزشکی، مبانی اخلاق پزشکی، اخلاق پزشکان در ارتباط با خدا ، مردم، بیماران و همکاران خود، اصول اخلاقی در درمان بیماران، آسیب‌هایی اخلاقی که جامعه پزشکی را تهدید می‌کنند و آداب عیادت بیماران مورد بحث قرار می‌گیرد.
کتاب «اخلاق پزشکی»، به عنوان یک متن آموزشی تالیف شده است؛ ازاین رو، متنی روان و همه فهم دارد.
باید توجه داشت برخی مسائل و پرسش‌ها در حوزه اخلاق پزشکی سابقه‌ای دیرینه دارند و در متون کهن پزشکی- همانند قانون ابن سینا و کتاب‌های متاخرتر، همانند «خلاصة الحکم» عقیلی- نیز مورد توجه و بحث قرار گرفته‌اند، مثل سقط جنین و رابطه پزشک و بیمار. برخی دیگر از این مسائل، به دنبال پزشکی مدرن پدید آمده‌اند و از توانایی‌ها و امکانات بی سابقه‌ای که دانش و فناوری پزشکی نوین پیش روی بشر قرار داده، ناشی می‌شوند، مثل پیوند اعضاء و استفاده از سلول‌های بنیادی در معالجه و درمان.
نکته دیگر اینکه اخلاق پزشکی، دانشی میان رشته‌ای است که موضوع آن مسائل و مباحث اخلاقی در حوزه‌ی علوم پزشکی است.
این مسائل و مباحث در شاخه‌های مختلف علوم پزشکی به عنوان حرفه، پژوهش‌های پزشکی و سیاستگذاری نظام سلامت مطرح هستند.
محتوای این مباحث، از رشته‌های گوناگون دانش و معرفت بشری به اخلاق پزشکی وارد شده و در شکل گیری این حوزه از دانش دخیل بوده‌اند. در این میان، فلسفه اخلاق، حقوق، الهیات، فقه ، ادبیات ، جامعه شناسی، روان شناسی، اقتصاد و تاریخ تاثیر و نقش بیشتری داشته‌اند.
مؤلف با توجه به این نکات، در این اثر سعی نموده نگاهی جامع و اخلاقی در همه مسائل را عرضه کند.
در این کتاب، سعی شده است با استفاده از روایات معصومان علیه‌السّلام مطالبی عرضه گردد که پزشکان و دست اندرکاران بهداشت و درمان جامعه از آن بهره مند شوند.

۳ - وضعیت کتاب



کتاب، توسط پژوهشکده تحقیقات اسلامی سپاه (قم)، در ۸۷ صفحه، چاپ و منتشر شده است.
پاورقی‌های این اثر، به ذکر ارجاعات متن اختصاص دارد.
در پایان کتاب، فهرست منابع تدوین شده است.

۴ - منبع


نرم افزار تاحضور، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.


رده‌های این صفحه : کتاب شناسی | کتب اخلاقی




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.